Tekstgrootte
Wij staan bekend om:
· Onze creatieve middagen
· Het ontdekkend leren en samenwerken
· De buitenlessen
· Ons Eco-team
· Talentontwikkeling
De Freule van Pallandtschool werkt meer en meer aan 21e eeuwse vaardigheden. Op die manier gaan we met de tijd mee. We leven in een maatschappij die door technologie en digitalisering verandert. De maatschappij wordt daardoor een kennis- en netwerksamenleving. Beroepen veranderen mee. Om de kinderen van nu goed voor te bereiden op hun toekomst, is het belangrijk dat we hen de juiste bekwaamheden leren. In het model van 21e eeuwse vaardigheden zijn de capaciteiten samengebracht, die in de huidige maatschappij belangrijk zijn om te leren. Het gaat onder andere om samenwerken, communiceren, kritisch denken en probleemoplossend denken. Maar ook om mediawijsheid en ICT vaardigheden. Op de Freule van Pallandtschool is de methode Blink een richtinggevende methode die houvast biedt voor deze 21e eeuwse vaardigheden. Daarnaast biedt het werken met het concept van Eco-schools tal van mogelijkheden om de leerlingen deze bekwaamheden te laten ontwikkelen. Ook de creamiddagen zijn een waardevol onderdeel van ons lesprogramma. Al deze onderdelen bij elkaar zorgen voor een sterk lesaanbod in 21e eeuwse vaardigheden.
Een sterke basis op de ochtenden
Op de ochtenden zijn de groepen in onze school klein. Er zijn dan combinatiegroepen van twee leerjaren. Tijdens de ochtenden wordt met name gewerkt aan de kernvakken (rekenen, spelling, taal, technisch- en begrijpend lezen). Door de kleine groepen kunnen de leerkrachten de aandacht over de leerlingen goed verdelen. Leerkrachten geven instructies en leerlingen gaan zelfstandig of onder begeleiding aan het werk. Er wordt door de leerkrachten rekening gehouden met niveauverschillen.
Thematisch werken op de middagen
Op de middagen wordt veel tijd en aandacht besteed aan de 21e eeuwse vaardigheden. Leerlingen van verschillende leeftijden werken projectmatig en thematisch samen. Daarom is het mooi dat de groepen 3, 4 en 5 in de middag samen een groep vormen. In de bovenbouw geldt dit voor groep 6, 7 en 8. Groep 1 en 2 behoudt ‘s morgens en ‘s middags dezelfde samenstelling.
Talentgericht
Wij leren onze leerlingen dat iedereen talent heeft! Bij talent denken we al snel aan ‘in iets uitblinken’ en ‘ergens de beste in zijn’. Wij zien talent echter als datgene waar je energie van krijgt, waar je blij van wordt en waarbij je het gevoel hebt dat de tijd vliegt! We leren de leerlingen dat iedereen uniek is en een eigen pakket aan talenten heeft. Op onze school krijgen kinderen de ruimte om talent te ontdekken en te ontwikkelen.
Zelfstandig werken
Wij vinden het belangrijk om de zelfstandigheid van de leerlingen te bevorderen zodat zij leren zelf verantwoordelijkheid te nemen voor het eigen werk en zodat zij zelf problemen leren oplossen die zij tijdens het werk tegenkomen. We bieden door de hele school een vaste structuur aan waardoor kinderen weten wanneer ze de leerkracht wel en niet mogen storen. Daarnaast leren we kinderen samenwerken zodat ze bij elkaar terecht kunnen met hun vragen.
Wilt u meer weten over de manier waarop wij omgaan met zelfstandig werken? Klik dan op onderstaande link voor het document ‘Zelfstandig werken op de Freule van Pallandtschool’
Weektaak
Wanneer leerlingen hun dagelijks werk af hebben, kunnen zij verder werken aan de weektaak. De activiteiten die in de weektaak staan, kunnen gedurende de week worden uitgevoerd. In de onderbouw plant de leerkracht deze taken voor de leerlingen in, maar naarmate de kinderen ouder worden, krijgen zij steeds meer eigen verantwoordelijkheid voor hun weektaak.
Wilt u meer weten over het werken met de weektaak op onze school? Klik dan op onderstaande link voor het document ‘Werken met de weektaak’