Tekstgrootte
De Freule van Pallandtschool in Neerijnen ligt in een prachtige omgeving aan de rand van het bos en de uiterwaarden. Tegenover de school staat het kasteel met haar mooie, openbare kasteeltuin.
Op onze school wordt gewerkt aan drie parels, te weten:
1. creatief denken en doen,
2. inzetten van talent
3. leren in de buitenlucht.
Het concept van Eco-schools biedt een duidelijk concept waarbinnen deze parels vorm kunnen krijgen. Op 14 mei 2019 heeft de startbijeenkomst plaats gevonden en hebben de leden van het Eco-team en de directeur de intentieverklaring ondertekend. De leerlingen uit het Eco-team hebben een nulmeting gedaan op school, gericht op tien thema’s. Vervolgens is gekozen voor twee thema’s: communicatie en groen waar het komende jaar intensief aan gewerkt zal worden. Hiervoor is een actieplan opgesteld met door de kinderen bedachte acties met haalbare doelen. Aan het einde van het schooljaar worden deze doelen geëvalueerd en worden er nieuwe doelen gesteld voor het schooljaar 2020-2021. Inmiddels zijn wij sinds januari 2021 in het bezit van het zilveren certificaat en sinds de zomer van 2021 hebben we het gouden certificaat gehaald. In september 2021 hebben we daarom de groene vlag mogen hijsen! We zijn nu officieel Eco-school.
Deze quotes zijn voor ons belangrijk:
De school wordt op deze manier niet alleen stapje voor stapje een duurzame school. De leerlingen werken tegelijkertijd aan de 21e eeuwse vaardigheden zoals: samenwerken, onderzoeken, creatief denken en problemen oplossen.
Eco-Schools biedt ons de leidraad waarmee onze school het duurzaamheidsonderwijs kan inrichten. Na het doorlopen van het zeven-stappenplan van Eco-Schools wordt onze school officieel erkend als duurzame school en ontvangt daarvoor het internationale keurmerk: de Groene Vlag.
Duurzaamheid in, op en om de school, thuis, in Nederland en overal op de wereld gaat over de kwaliteit van leven. Leerlingen brengen veel tijd door op school. School is voor leerlingen een vertrouwde omgeving en daarom de plek waar zij op een aansprekende manier kunnen leren over de verschillende onderwerpen die verbonden zijn met duurzaamheid.
Thema’s als water, energie, afval en biodiversiteit bieden mogelijkheden om op heel praktische wijze leerlingen te leren verantwoordelijkheid te nemen voor hun leefomgeving. Het doel is dat duurzaamheid terug komt in alle facetten van het onderwijsaanbod. Zo worden de duurzaamheidsthema’s geïmplementeerd in reguliere vakken. Er is er ook oog voor gedrag van leerlingen en medewerkers en kleine technische maatregelen die genomen kunnen worden om een duurzame school te worden.